Menu

Parhaat treenit tanssin harrastajille


Tanssi on vaativa harrastus, minkä varmasti jokainen tanssia vähänkin enemmän harrastanut on oppinut. Tanssija ei tarvitse ainoastaan hyvää koordinaatiota ja tekniikkaa, sillä laji kysyy myös kuntoa ja kestävyyttä. Tässä ei sinällään ole eroa, tanssiiko latinorytmien tahtiin, harrastaako modernia tanssia vai vieraileeko kesäisen Suomen tanssilavoilla: rapakunnossa eivät rautakanget montaa kierrosta jaksa kieppua.

Ennen treenien aloittamista on hyvä rentoua ja nauttia viihteestä, ja joskus on aivan okei laiskotella neljän seinän sisällä. Moni on jo kyllästynyt katsomaan suoratoistopalveluiden TV-sarjoja ja leffoja, mutta toisaalta kun kirjaankaan ei aina jaksa tarttua, ideat voivat olla vähissä. Miksipä et kokeilisi vaikka kasinopelejä tai vedonlyöntiä? Ilmainen peliraha auttaa alkuun ilman riskiä. Käytä siis tarjoamamme Unibet bonuskoodi ja aloita hikoilu vasta pelien jälkeen.

Juoksu ja lenkkeily

Toisinaan vanhassa on vara parempi. Tanssilattioilla ja -saleilla tarvittavaa kestokykyä kasvattaa harva laji yhtä paljon kuin juoksu. Heti ei pidä kuitenkaan lähteä pinkomaan sata lasissa missä tahansa koinsyömissä tarralenkkareissa. Laadi itsellesi parin kuukauden mittainen treeniohjelma, joka lähtee varovasti liikkeelle – varsinkin jos sinulla ei ole kovin korkea lähtötaso. Netistä löytyy myös suomeksi useita valmiita juoksuharrastuksen aloittamiseen sopivia valmiita treenipohjia. Ensimmäisen viikon on hyvä koostua lähinnä ripeästä kävelystä, mutta ohjelman vaatimustason ja intensiteetin on kasvettava hiljaa.

Välineurheilua ei juoksukaan ole, mutta mukava hengittävä, säihin sopiva juoksuasu on etenkin Suomen sääolosuhteissa välttämätön. Juoksukenkien merkitystä ei voi myöskään vähitellä. Hyvässä urheiluliikkeessä henkilökunta osaa auttaa sinua sopivan kengän valinnassa, sillä aloitteleva juoksija ei välttämättä tiedä, mikä kenkä sopii millaisellekin alustalle. Myyjät osaavat yleensä myös kertoa askelluksesi perusteella, tarvitsetko kenkään ns. pronaatiotukea, ja kuinka paljon. Valmistaudu maksamaan hyvistä kengistä noin 100 euroa. Se on sijoitus, joka säästää turhilta kivuilta ja saa harrastuksen tuntumaan mukavalta.

Kahvakuulalla tehtävät treenit

Pelkkä kunto ei kuitenkaan tanssissa riitä, sillä myös tukirakenteen ja lihasten on oltava kohtuullisessa kunnossa. Toki jo itse tanssi kehittää niitä, mutta ei kuitenkaan hyötysuhteeltaan ole paras. Voima- ja lihasharjoittelussa on kuitenkin usein se huono puoli, että niitä tehdään notkeuden kustannuksella. Tämä ei aktiiviselle tanssin harrastajalle sovi. Siksi jo 1800-luvun Venäjälle kehitetty yksinkertainen kuntoiluväline, kahvakuula, on mitä mainioin apuväline lisää lihasvoimaa kaipaavalle tanssijalle.

Toisin kuin usein melko yksipuolisessa painojen nostelussa, voi kahvakuulalla tehdä varsin monipuolisia treenejä ja liikesarjoja. Kahvakuula on tehnyt nopean matkan viime vuosina isojen miesten kuntosaleilta trendikkääksi, myös naisten suosimaksi treenivälineeksi. Samalla kun kahvakuulalla on helppo treenata lihasta, pitävät sen laajat liikeradat sinut myös notkeana.

Välinettä myydään nykyään monessa eri koossa ihan perusmarkettien urheiluosastoilla suhteellisen huokeaan hintaan. Siihen löytyy paljon ohjevideoita. Esimerkiksi kahvankuula- tai kettlebell-hakusanoilla YouTubesta saa eteensä kirjaimellisesti satoja erilaisia videoita treenivinkiksi.

Jooga

Joogaa vähemmän tuntevat käsittävät sen luonteen usein väärin – joogaa pidetään lähinnä meditaation tyylisenä lajina tai ”lajina”, jossa ei hiki tule tai pääse hengästymään. Tämä on väärä käsitys. On myös hyvä ymmärtää, että ei ole olemassa yhtä joogaa – se jaetaan useisiin erilaisiin suuntauksiin ja koulukuntiin. Näistä on helppo löytää niin vähemmän vaativia kuin todella haastaviakin suuntauksia.

Miksi jooga sitten sopii niin hyvin juuri tanssijoille? Sen lisäksi, että jooga kehittää kehoa ja parantaa kuntoa, se myös tavallisesti notkistaa paikkoja ja parantaa keskittymiskykyä. Monissa joogasuuntauksissa on myös se etu, että kehittävät juuri tanssissa tarvittavaa koordinaatiota. Lisäksi Suomessa on hyvin paljon joogakouluja ja -tunteja, joihin on helppo ilmoittautua.